Thursday, May 6, 2010

~no title~

salam semua...!!!MySpace
kabare??saya waras..hehe
kenapalah malas sangat nak update blog nih...MySpace
nak tau apa yang membuatkan saya bangkit..MySpacebangun dari tidur..tersedar dari lamunan..untuk update???nak tau???
tadi..adalah seorang sahabat tu...dia ingatkan..
"azie, update blog! grr" hehe thanx syed..MySpacelalala~

ok, untuk kali ni saya nak cakap tentang movie lah..MySpace
sebab baru-baru ni saya tengok satu movie yang sangat memberi mesej yang mendalam..
nak tau apa dia?? mungkin kamu semua beranggapan ia adalah cerita cinta, kekeluargaan, ataupun hasad dengki sesama manusia..tapi rasanya saya boleh menganggap ia cerita yang berunsurkan semangat cintakan bangsa..

sehubungan dengan itu, jika kita peka, kita akan sedar bahawa ramai anak muda zaman kini yang hilang jati diri.MySpace sebelum saya meneruskan kata-kata saya(ceh,macam nak berpidatolah pulak) ingin saya bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan 'jati diri'? adakah seseorang yang makan nasi jenama berasnya JATI??atau seorang hartawan yang mampu memiliki perabot kayu JATI??haha oleh itu saya sarankan kamu semua rujuk kamus dewan bahasa dan pustaka ya..MySpace

opss..jangan marah. apapun, saya berpendapat jati bermaksud tulen. jadi, seseorang yang mempunyai 'jati diri' bermaksud? seseorang yang berwatak tulen, tak kiralah rohaniah atau lahiriah. apakah jati diri kita sebagai bangsa melayu? itulah yang selalu dilupakan oleh masyarakat kita. usah pertikai pengaruh barat kepada umat sejagat, tetapi mari koreksi diri, apa usaha dan tindakan kita untuk menghadapi dan menentang pengaruh yahudi itu. adakah kita benar-benar Islam yang TULEN?MySpace atau kita adalah produk-produk Islam yang YAHUDI NAK?MySpace fikir-fikirkan wahai temanku sekalian..MySpace

justeru, cerita yang saya tengok ialah.......IP MAN 2!!!huhu
ia sebuah cerita kung fu cina sebenarnya. ip man tu nama seorang ahli kung fu wing chun cina yang handal. cerita ini mengisahkan bagaimana beliau menggunakan kemahiran beliau dalam kung fu untuk mempertahankan bangsa. mungkin ada yang berpendapat kita perlu menyokong filem melayu, tetapi apa sebenarnya motif kita menonton sesebuah cerita? adakah suka suki?MySpace atau mengisi masa lapang? saya tak nafikan bahawa kedua-duanya benar dan tak salah. tetapi, apa kata kita selitkan niat untuk mengambil iktibar dari setiap cerita yang kita tonton. nah, ada manfaatnya bukan..?(^_^)v

jadi, ingin saya kongsikan pengajaran yang boleh diambil dari cerita ip man ini. pertama ialah kepentingan mempelajari seni mempertahankan diri. mungkin ada yang beranggapan seni mempertahankan diri dipelajari untuk membelasah orang lain,MySpace atau menolong orang lain yang dalam kesusahan,MySpace atau ada juga yang berpendapat ia sekadar membuang masa. tetapi kita sebenarnya silap. kesilapan kita bukan apabila kita mempelajari seni mempertahankan diri, tetapi apabila kita silap memilih jenis seni mempertahankan diri itu sendiri. kerana tanpa kita sedari setiap jenis seni mempertahankan diri mewakili atau menunjukkan bangsa. nah, ini salah satu contoh warisan bangsa yang patut kita pelihara. dalam cerita ini kung fu mewakili bangsa cina. apakah seni mempertahankan diri yang mewakili bangsa melayu?MySpace saya tinggalkan anda dengan pertanyaan untuk dicari..=P

selain itu, walaupun status, pangkat atau darjat setiap orang berbeza namun maruah setiap orang adalah sama. kerana setiap orang mempunyai satu maruah yang perlu dijaga. jadi, bila maruah seseorang jatuh, adakah ia boleh diganti dengan maruah orang lain? tidak sama sekali!MySpace jadi, hormatilah antara satu sama lain. segalanya bermula dengan diri sendiri. bila kita hormat orang lain, orang lain juga akan turut hormat pada kita. jika kita hormat bangsa lain, bangsa lain pun akan turut hormat bangsa kita. tetapi ingin saya ingatkan bahawa hormat disini bukan tunduk patuh, tetapi memberi hak yang sewajarnya.

akhir kalam, ini sekadar pendapat apa yang pernah saya lalui. kerana pengalaman itu sebaik-baik guru. jadi, untuk mendapat pemahaman yang lebih, tontonlah IP MAN 1 & IP MAN 2!!!hehe dan jangan lupa belajar seni mempertahankan diri!(untuk sama-sama pertahankan bangsa)MySpace

ok, akhirnya...siap bercerita!huhu daa~MySpace
salam semangat bangsa..
"TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...