Tuesday, August 23, 2011

jom perkasa ilmu!




Assalamualaikum... =)

Salam 23 Ramadhan 1432H! Sedar tak sedar sudah tinggal lebih kurang seminggu sahaja peluang untuk kita menunaikan solat tarawih.. Sebab, solat ni hanya disyariatkan pada bulan Ramadhan je.. Sesiapa yang terlebih rajin nak buat jugak pada bulan-bulan lain tak usahlah.. Hanya boleh buat dalam bulan Ramadhan je tau..

Dalam kita sibuk berpuasa dan beribadah disiang hari, bagaimana pula malam-malam terakhir kita? Semoga kita sama-sama mengisinya dengan solat-solat sunat dan bacaan Al-Quran... InsyaAllah..

Kali ini, saya nak kongsi satu rancangan tv yang menarik perhatian saya dan seisi keluarga, sebuah rancangan yang dihidangkan sepanjang bulan Ramadhan kali ini iaitu rancangan IHYA' RAMADAN di TV ALHIJRAH.


Salah seorang penceramah dalam rancangan ini seorang pensyarah muda KUIS, Ustaz Don Daniyal Don Biyajid. Apa yang menarik tumpuan saya bukan kerana paras rupanya, tetapi cara beliau menerangkan tentang sesuatu isu. Kelakar pun ada ustaz ni, beliau menyampaikan dakwah beliau dengan bersungguh-sungguh, ustaz macam ni lah yang diperlukan zaman sekarang ni, taklah budak-budak tidur dengar ceramah.. huhu Tapi ustaz ni memang humor, lawak bersahaja dan ada 'trademark' tersendiri.. Oleh itu, saya percaya rancangan ini amat sesuai untuk segenap lapisan masyarakat, lebih-lebih lagi golongan yang mahu menghayati dan mengetahui dengan lebih dalam lagi tentang Ramadhan. Bukan ustaz-ustaz atau pendakwah bebas yang lain tak bagus, tetapi lahirnya ustaz ini sedikit sebanyak memberi nafas baru dalam dunia dakwah interaktif di Malaysia.. Dan apa yang paling penting, sama-samalah kita berdoa agar dakwah yang hendak disampaikan oleh semua pendakwah di Malaysia meresap di hati dan sanubari pendengar seterusnya di amalkan, agar generasi manusia masa kini menjadi insan bertaqwa di sisi Allah, insyaAllah.. :)

Maklumat lanjut atau tak sempat tengok kat TV ALHIJRAH boleh layari laman web ni :
http://www.tvalhijrah.com/ atau terus ke link di bawah untuk menonton rancangan tersebut :

p/s : Ustaz Azhar Idrus pun 'cool' juga.. hehe
ops.. sebelum terlupa, jangan lihat siapa yang menyampaikan tetapi ambil apa yang baik yang disampaikan..ok!

"Jangan melihat siapa yang bicara tapi lihatlah apa yang dibicarakan" (Ali bin Abi Thalib)

Sekian untuk hari ni..
Wallahua'alam.. (^_^)v

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...